No items found.

Hoe moet ik mijn VAA berekenen in 2022?

Blijf op de hoogte van nieuwe artikelen via LinkedIn

Wanneer je overgaat tot het leasen van een bedrijfswagen is het belangrijk om het voordeel alle aard van het voertuig mee te nemen in je berekening. Misschien ken je het VAA van je voertuig al, maar vraag je jezelf af hoe dit bedrag juist is samengesteld. In dit artikel gaan we er dieper op in.

De variabelen voor de berekening

Om het VAA van je bedrijfsvoertuig te berekenen moet je een aantal variabelen bij de hand hebben. Zo heb je de cataloguswaarde, datum eerste inschrijving en CO2-uitstoot nodig om tot een correct resultaat te komen.

Cataloguswaarde

Hiermee bedoelt men de catalogusprijs van het voertuig inclusief opties en btw, exclusief kortingen. Oftewel de prijs die een particulier voor de wagen zou betalen, zonder eventuele kortingen tijdens bijvoorbeeld het autosalon.

Let op: de waarde van opties of packs die gratis worden aangeboden wordt ook meegenomen in de cataloguswaarde.

Datum eerste inschrijving

De datum eerste inschrijving die op het kentekenbewijs staat. Deze wordt gebruikt om het leeftijdscoëfficiënt van de wagen te berekenen en geeft een jaarlijkse vermindering van 6% op de cataloguswaarde vanaf het tweede jaar. Altijd met een minimum van 70% van de catalogusprijs.

CO2 percentage

Hier is de referentie CO2-uitstoot die jaarlijks door een Koninklijk Besluit wordt vastgelegd cruciaal. Voor 2022 komt dit neer op 75 gr/km voor dieselwagens en 91 gr/km voor wagens op benzine of gas. Om het CO2 percentage voor de berekening van je VAA te bekomen moet je eerst bepalen als je boven of onder deze referentie uitstoot zit.


Uitstoot wagen zit boven de referentie uitstoot


Het berekeningspercentage wordt verhoogd met 0.1% per gram CO2. Dit tot een maximum van 18%.


Uitstoot wagen zit onder de referentie uitstoot


Het berekeningspercentage wordt verlaagd met 0.1% per gram CO2. Dit met een minimum van 4%.

NEDC of WLTP?

Er heerst heel wat verwarring omdat voertuigen vaak zowel een NEDC als WLTP waarde hebben om de CO2-uitstoot te bepalen. Welke moet dan gebruikt worden in de berekening?

De regering-De Croo heeft na haar aantreden besloten de aanbeveling van de FOD Financiën te volgen. Dit wil zeggen dat je in 2021 nog de keuze had om NEDC of WLTP waarde te gebruiken als beide op het gelijkvormigheidsattest staan. Deze regel blijft voorlopig ook in 2022 van kracht, aangezien de Vivaldi-coalitie hier voorlopig verder geen beslissing in wenst te nemen.

Dat wil voorlopig het volgende zeggen:

  • Gebruik NEDC 1.0 als de wagen enkel een NEDC-waarde heeft
  • Gebruik WLTP als het voertuig enkel een WLTP-waarde heeft
  • Gebruik NEDC 2.0 of CO2 WLTP als het voertuig beide waarden heeft (de meest voordelige keuze voor je eigen situatie met andere woorden)

Is er een minimumbedrag aan VAA?

Helaas wel! Voor het jaar 2022 is het jaarlijkse minimum bedrag aan belastbare VAA opgetrokken naar € 1.400 ofwel € 117 per maand. 

VAA berekenen elektrische wagen

De elektrische wagen wint de laatste jaren enorm aan populariteit. Gezien de fiscale voordelen, het steeds ruimere aanbod en een groter bereik is dat logisch te noemen. De tijd dat je enkel aan Tesla dacht bij een elektrische wagen ligt al lang achter ons.

De formule om het voordeel alle aard te berekenen van een elektrische wagen is: catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig.

VAA berekenen hybride wagen

De hybride-wagen was lange tijd erg populair als bedrijfswagen om fiscale redenen. Dit feestje is helaas grotendeels voorbij daar veel hybrides inmiddels als "fake hybride" worden bestempeld. De Belgische belastingadministratie beschouwt modellen van plug-in hybride auto’s die meer dan 50 gram CO2 uitstoten of een energieverhouding hebben waar de elektrische batterij minder dan 0,5 kWh/100 kg voertuiggewicht bedraagt namelijk niet meer als hybride.

Dit onderscheid is erg belangrijk als we de VAA van onze hybride willen berekenen. De "valse" plug-in hybrides worden namelijk gelijkgesteld met een benzine wagen en gebruiken de volgende formule: Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-91) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig.

De formule voor een "echte" hybride is dan weer gunstiger, namelijk dezelfde als voor de elektrische wagen: catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig.

Twijfel je of je wagen door de fiscus als een “valse” hybride wordt gezien? Op de website van FOD Financiën kan je een lijst terugvinden.

VAA berekenen benzine wagen

Een benzinevoertuig werd vroeger vaak aan de kant geschoven wanneer de vergelijking met een dieselwagen gemaakt werd. Toch rijdt de Belgische IT'er nog regelmatig met een benzinemotor rond. Het zuinige benzinewagen lijkt op dit moment nog het enige alternatief te zijn voor een elektrische variant.

Het VAA bereken je voor een benzinewagen als volgt: Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2-91) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

VAA berekenen diesel wagen

De Belg lijkt soms wel een haat-liefdeverhouding te hebben met diesel. Al vaak zijn dieselwagens verguisd om later weer in de armen gesloten te worden. Hoewel het aandeel steeds kleiner wordt heeft nog steeds een groot deel van de Belgische bedrijfswagens een diesel onder de motorkap. 

Je kan het VAA van je dieselwagen berekenen met de volgende formule: catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – 75) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig.

Tools

Nu je een idee hebt hoe de VAA van een voertuig tot stand komt wil je misschien zelf gaan rekenen. Er zijn heel wat online tools die je hierbij kunnen helpen en een goede indicatie kunnen geven. Bijvoorbeeld die van SDWorx.